maandag 26 mei 2014

Al 3 jaar expat in Dubai!

Time flies.... echt geen onzin! Wij wonen hier al 3 jaar. Normaal gesproken zouden we nu terugkeren naar België. Dat WAS toch ons allereerste plan, maar gedurende deze 3 jaar heb ik dat plan een beetje bijgesteld.

We hebben het hier goed. Bram moet hard werken, maar de vrije tijd die we samen hebben voelt nog steeds als een vakantie. Er is hier zoveel te doen en te ontdekken. Zelfs nog na 3 jaar. En Dubai groeit nog dus voorlopig gaan we ons hier nog niet vervelen. En er zijn ook veel bestemmingen buiten de Verenigde Arabische Emiraten die we nog niet bezocht hebben en waar we  ook graag naartoe willen gaan.

Dus wat ik al op Facebook gepost had, zet ik nu ook maar even op mijn blog. We blijven nog! In ieder geval nog 2 jaar, misschien nog 3, .. wie weet.

Dubai is echt een fantastische stad om te wonen als je jonge kinderen hebt. De scholen zijn erg goed en de hulp in huis die je hier voor relatief weinig geld kan krijgen is een echt fijn. De zon schijnt hier bijna elke dag en als het te heet wordt (net zoals nu) kan je nog heerlijk gaan zwemmen in het gekoelde zwembadwater of naar een van de vele binnenspeeltuinen.

Ook voor moeders is hier veel te doen. Het internet staat vol van verschillende "moedergroepjes"die vaak samenkomen en je kan hier prima shoppen in een van de vele malls. Ook zijn er restaurants in overvloed met heerlijk eten. En dan zijn er in Dubai natuurlijk ook de de ladiesnights... met gratis drinken voor de vrouwen.

Heerlijk toch....

Het enige stresspunt dat ik hier al elk jaar heb gehad is ons huis.... Dubai heeft regels waar huisbazen zich aan moeten houden, maar in de praktijk gebeurt dat dus niet altijd helaas. Wij wonen hier 3 jaar en wonen als in ons derde huis.

Het eerste jaar woonden we in de Meadows. Heerlijk wonen daar, maar na 1 jaar wilde de huisbaas het huis verkopen. Hij had dit (volgens de regels) te laat aan ons meegedeeld, maar wij besloten om voor onze komende 2 jaar toch een ander huis te zoeken, want in het beste geval (als wij vervelend zouden doen) moesten wij er  toch 1 jaar later uit en dus toch nog een andere woont zoeken voor ons laatste jaar hier.

Toen had ik een leuk huis gevonden in Arabian Ranches. Die huisbaas hadden we van onze vervelende situatie verteld. Hij wist inderdaad dat je normaal hier in Dubai 1 jaar van te voren moest aangeven dat je het huis wilde verkopen en je er dus 1 jaar na het ontvangen van de aangetekende brief er dus uit moet. Hij volgde wel de regels want toen we daar dus 1 maand woonde kregen we een aangetekende brief met...je raadt het al... dat hij het huis wilde verkopen.

De reden waarom de huisbazen je er steeds uit willen zetten is dat de huur hier erg snel stijgt. Je betaald je huur voor een heel jaar ineens en na dat jaar kunnen ze de huur voor het volgende jaar maar een bepaald percentage verhogen. Dit gaat volgens berekeningen van de RERA website. Als je nieuwe huurders hebt, kan je dus gewoon vragen wat je wilt en dus ook een veel hogere huur krijgen dan dat je aan de huidige huurders kunt vragen. Natuurlijk als je aangeeft dat je het wilt verkopen, dan mag je het dus niet weer gaan verhuren, maar helaas snappen ze hier niet hoe die theorie in  praktijk gebracht moet worden. Je kan dan wel een klacht aanspannen, maar je woont ondertussen al wel ergens anders. Tja, een hoop gedoe, dus maar gewoon weer een nieuw huis zoeken. Heb ik als expat-vrouw ook wat te doen. ;-)

Ons derde huis staat in Al Waha. Een compound iets verder de woestijn in met een groot gemeenschappelijk zwembad, een prachtig uitgeruste gym en een klein winkeltje. Erg fijn. Hier woon ik het liefste! En het fijne is dat onze huisbaas te laat was (volgens de regels die ik ondertussen dus ook goed ken) om de huur te verhogen of om ons eruit te zetten, dus... wonen we nog steeds in dit huis. Geweldig gevoel om 2 jaar lang in hetzelfde huis te kunnen blijven. Natuurlijk hoop ik dat we hier kunnen wonen totdat we uit Dubai weggaan, maar ik ben wel voorzichtig. Ik investeer geen geld in muren schilderen of gordijnen op maat laten maken of iets dergelijk. Maar ik geniet van Al Waha!

أيها الحمام الزاجل نحييكم

8 opmerkingen:

  1. Hallo Ingrid,

    mijn man heeft volgend jaar de mogelijkheid om voor zijn werk 2 jaar naar Dubai te verhuizen. In eerste instantie was ik super enthousiast maar nu ben ik inmiddels 15 weken zwanger en hierdoor is mijn enthousiasme wat gezakt. Ik vind het geen probleem om met een baby te verhuizen maar ik vraag me vooral af of ik door een kleine baby niet in een sociaal isolement terecht ga komen. In Nederland heb ik dit probleem niet omdat ik daar een sociaal netwerk heb, een auto en een baan. Dit valt in Dubai allemaal weg. Is er genoeg te doen voor een vrouw met baby zonder baan? Hopelijk kun je mijn enthousiasme weer oprakelen :-)!

    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Ingrid

    Ik werk voor de VRT en ben bezig met research voor een nieuw televisieprogramma. Ik denk dat jij me misschien zou kunnen helpen. Is er een e-mail adres waarop ik je meer informatie kan bezorgen?

    Groetjes

    Sophie
    Sophie Jans
    Redacteur
    sophie.jans@demensen.be
    +32 2 709 70 08
    +32 473 52 43 16

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel interessant blog, leuk om te lezen! Ik ben benieuwd of jullie ooit nog terug komen haha ;) Zelf vlieg ik ook jaarlijks naar Dubai voor vakantie, I love it! Zoals jij al aangaf, het is een stad die nog onwijs groeit en waar altijd iets te ontdekken blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ingrid,

    Mijn vriend en ik willen heel graag de stap nemen om naar Dubai te verhuizen. Ik ben de laatste tijd veel over Dubai aan het lezen. Aangezien wij 2 jonge kindjes hebben (dochter van 4 jaar en een zoontje van bijna 6 maanden) vraag ik me regelmatig af of we dit wel moeten doen. Mijn dochter gaat nu net naar school hier in Nederland en heeft het daar enorm naar haar zin. We zijn net terug uit Dubai, en mijn dochter vond het helemaal geweldig en zegt dat ze er graag wil wonen, maar ze beseft denk ik niet helemaal dat ze dan de vriendinnetjes die ze hier op school net gemaakt heeft dan natuurlijk niet meer ziet en opa en oma, neefjes, etc...ook heel weinig zal zien. Voor mijn zoontje van 6 maanden maak ik me minder druk, die is nog zo klein......Overigens zou ik ook heel graag in Dubai willen werken. Ik ben gewoon echt geen type om de hele dag thuis te zitten met de kids. Ik heb altijd in de verkoop gezeten in Nederland, maar ik vraag me af of ze wel op vrouwelijke verkopers zitten te wachten in Dubai....Ook vraag ik me af hoe ik erachter in welke buurt wij het beste kunnen wonen of maakt dat niet zo heel veel uit. En scholen, ja dat vind ik uiteraard ook heel belangrijk. Heb inmiddels wel gelezen dat er ook heel veel mindere scholen zijn, dus dat is ook nog wel een dingetje.......Het zou fijn zijn als er een school is waar ze naast Engels ook Nederlands leren, want zou het wel fijn vinden dat ze daarin ook vooruit gaat. Wellicht dat je mij een aantal tips kunt geven als je tijd hebt. Mijn mail adres is trouwens nadinevandewalle@hotmail.com. Alvast super bedankt! Gr. Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik en me man zijn van plan om naar Dubai te verhuizen mijn man heeft daar en baan aangeboden gekregen we zitten met 100 vragen we hebben en dochter van 2jaar. We vinden het erg spannend we zouden graag info willen hebben kunt u ons der bij helpen of en van de lezers wie dit avontuur al heeft meegemaakt mijn E-mail : 

      Verwijderen
  5. Hallo Ingrid & Bram,
    Wat een leuk blog! Kan niet wachten om de stap te nemen.
    Wij willen namelijk begin komend jaar naar Dubai verhuizen en hier een onderneming starten. Het gaat om een winkelvestiging in (merk)sieraden.
    Is dit goed te realiseren of krijg je met veel obstakels te maken? Bijvoorbeeld boycots van bepaalde merken ed.....
    Zijn erg nieuwsgierig. Mijn e-mailadres is: rebecca-gerards@hotmail.com
    Alvast bedankt!
    Met vriendelijke groet,
    Antonio & Rebecca

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Ingrid en Bram,

    Super leuk om jullie verhalen te lezen! Ben echt jaloers op jullie ;)

    Ben zelf al 2x in Dubai op vakantie geweest en ik vond het geweldig! Zelf zou ik heel graag in Dubai willen wonen. Zijn er mogelijkheden om binnen het onderwijs aan de slag te gaan? Of als trainer ( bijv op het gebied van sociale vaardigheden aan leren ). Ik ben zeer benieuwd of jullie informatie hierover hebben. Mijn email adres is felhaigoune89@live.nl

    Alvast bedankt!

    Groet,
    Fouad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ingrid
    Ik en me man zijn van plan om naar Dubai te verhuizen mijn man heeft daar en baan aangeboden gekregen we zitten met 100 vragen we hebben en dochter van 2jaar. We vinden het erg spannend we zouden graag info willen hebben kunt u ons der bij helpen of en van de lezers wie dit avontuur al heeft meegemaakt mijn E-mail :
    maria-mitrovic@hotmail.nl
    Vriendelijke bedankt

    BeantwoordenVerwijderen