zondag 20 januari 2013

Dubai-Amsterdam 5175 km

5175 km vliegen volgens het internet, alhoewel dat cijfer wel wat afwijkt naargelang de internetpagina.

Van Dubai naar Amsterdam vliegen wij er ongeveer 7,5 u over en van Amsterdam naar Dubai maar 6,5u. Dit zou iets met de straalstromen van west naar oost te maken hebben, maar daar ga ik me toch niet verder in verdiepen. Zitten in het vliegtuig moeten we toch... en dat deden we afgelopen Kerst met veel plezier om iedereen weer te kunnen zien. (alhoewel Leyla niet echt 'zit' voor haar plezier in deze fase van ontwikkeling, maar goed...)

Het was weer super leuk om iedereen te zien. Kerstmis vieren wij graag met onze familie en vrienden en als we daar dan 5175 km voor moeten reizen, ons heerlijk weer moeten omruilen voor koude en regen en 3 grote koffers voor moeten inpakken, dan doen we dit graag! Alhoewel het misschien ook eens leuk lijkt om het hier te vieren, maar dan wel met onze families natuurlijk.

5175km... zo ver voelt het niet. Moesten we deze expat-uitdaging 10 jaar geleden aangegaan zijn, dan was het waarschijnlijk helemaal anders geweest. Nu, dankzij het internet, is de afstand gevoelsmatig niet meer zo groot. Via mail, whatsapp en facebook blijven we op de hoogte van wat iedereen doet, zelfs ook van de meest onbenullige dingen ;-p Foto's en filmpjes 'vliegen' zo heen en weer.

En in plaats van vele dirhams (euro's voor jullie natuurlijk) uit te geven aan lange telefoongesprekken, skypen we gewoon gratis en voor niets. Het enige nadeel van Skype is dat veel mensen niet doorhebben dat het hier 3 uur later is. Wanneer ik dus al in mijn bed lig te slapen en de anderen net hun kids in bed hebben gelegd en zodoende tijd hebben om effe rustig te bellen, gaat op mijn iPad of iPhone Skype weer af. NEE! ik ben wel thuis! Ik wil echt wel weer effe gezellig bijbabbelen, maar slapen moet ik ook nog en aangezien mijn wekker hier meestal op 6u15 gaat neem ik dus niet op!

Ook spelletjes spelen vanop afstand gaat prima. Wordfeud, Rumble (of Ruzzle tegenwoordig zeker?) en mindfeud worden ook hier huize Lansink graag gespeeld.

En wat het nederlands en belgisch nieuws betreft kunnen we ook makkelijk op de hoogte blijven via allerlei handige apps. Het probleem is dat het niet echt interessant meer is en enkel gezever (sorry voor mijn woordenschat) over de politiek of over hoofddoeken. Gek...hier op het nieuws gaat het nooit over hoofddoeken of politiek :-)) Het enige wat ik momenteel wel aan het volgen ben is de hoeveelheid sneeuw die er valt. De mooie foto's en facebookupdates hierover vind ik heerlijk om te zien.

Wat is dan wel het moeilijke van de 'grote' afstand? Een virtuele kus of knuffel is toch echt niet hetzelfde als een echte. En natuurlijk... tja... de kinderen groeien erorm snel en Leyla leert elke dag nieuwe dingen bij. Dat zal altijd moeilijk blijven.

De virtuele groetjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten